PATVIRTINTA
VšĮ Anykščių rajono savivaldybės
pirminės sveikatos priežiūros centro
direktoriaus 2024 m. kovo 27 d.
įsakymu Nr. V-73
KORUPCIJOS PASIREIŠKIMO TIKIMYBĖS NUSTATYMAS
VIEŠOSIOS ĮSTAIGOS ANYKŠČIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS PIRMINĖS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS CENTRO
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ ORGANIZAVIMO IR VYKDYMO SRITYJE
-
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 10 straipsnio 1 ir 3
dalimis, Korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymo ir jo atlikimo tvarkos rekomendacijomis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus 2021 m. lapkričio
30 d. įsakymu Nr. 2-246 „Dėl Korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymo ir jo atlikimo tvarkos rekomendacijų patvirtinimo“ ir vykdant Viešosios įstaigos Anykščių rajono savivaldybės pirminės sveikatos priežiūros centro korupcijos prevencijos programos 2020-2023 metams priemonių įgyvendinimo plano 2.1. punktą bei siekiant nustatyti Viešosios įstaigos Anykščių rajono savivaldybės pirminės sveikatos priežiūros centro (toliau – Anykščių PSPC) veiklos sritis, kuriose galimai egzistuoja išoriniai ir (ar) vidiniai, ir (ar) individualūs rizikos veiksniai, galintys sudaryti galimybę atsirasti korupcijai, įstaigoje buvo atliktas korupcijos tikimybės nustatymas (toliau – KT).
2. Analizuojant veiklą vertinti viešieji pirkimai, jų organizavimo ir vykdymo sritis. Sritis pasirinkta vadovaujantis Anykščių PSPC korupcijos prevencijos programos 2020-2023 metams II skyriaus 7 punktu (žr. 1 lentelė).
3. Atsakingas asmuo už korupcijos prevenciją ir kontrolę, Anykščių PSPC Antikorupcijos komisijos pirmininkas. KT dalyvavo ir Antikorupcijos komisijos nariai.
4. Analizuojamas laikotarpis nuo 2023-01-01 iki 2023-12-31 d., pateikiant duomenis pagal pavyzdinę formą ir vertinant situaciją pagal tuo laikotarpiu galiojusius teisės aktus, aktualius įsakymus, nuostatus, pavedimus.
5. Ši veikla vertinta vadovaujantis Valstybės ar savivaldybės įstaigų veiklos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, nustatymo klausimynu, patvirtintu Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus 2021 m. lapkričio 30 d. įsakymu Nr. 2-246 „Dėl Korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymo ir jo atlikimo tvarkos rekomendacijų patvirtinimo“ (žr. 1 priedas).
1 lentelė. Korupcijos pasireiškimo tikimybė įstaigoje viešųjų pirkimų srityje, vadovaujantis Korupcijos prevencijos įstatymo Rekomendacijų 10 punkto nurodytais kriterijais.
|
Korupcijos prevencijos įstatymo nustatymo kriterijai
(Įstaigos veiklos sritis priskiriama prie sričių, kuriuose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, jeigu atitinka vieną ar kelis iš šių)
|
|
|
1.
|
Padaryta korupcinio pobūdžio nusikalstama veika:
|
|
|
|
1.1
|
Įstaigoje/veikloje
|
Ne
|
1.2
|
Viešuosiuose pirkimuose, organizuojant ir vykdant
|
Ne
|
2.
|
Pagrindinės funkcijos yra kontrolės ar priežiūros vykdymas:
|
|
2.1
|
Įstaigos/veiklos
|
Ne
|
2.2
|
Viešuosiuose pirkimuose
|
Ne
|
3.
|
Atskirų darbuotojų funkcijos, uždaviniai, darbo ir sprendimų priėmimo tvarka bei atsakomybė reglamentuoti (išsamiai reglamentuoti - atsakymas „taip“, neišsamiai – atsakymas „ne“)*
|
Ne
|
3.1
|
Įstaigos darbuotojų
|
Taip
|
3.2
|
Viešųjų pirkimų organizavime ir vykdyme dalyvaujančių darbuotojų
|
Taip
|
4.
|
Veikla yra susijusi su leidimų, nuolaidų, lengvatų ir kitokių papildomų teisių suteikimu ar apribojimu:
|
|
4.1
|
Įstaigos veikloje
|
Ne
|
4.2
|
Viešuosiuose pirkimuose
|
Ne
|
5.
|
Daugiausia priima sprendimus, kuriems nereikia kitos valstybės ar savivaldybės įstaigos patvirtinimo:
|
|
5.1.
|
Įstaigos veikloje
|
Ne
|
5.2.
|
Viešuosiuose pirkimuose, organizuojant ir vykdant
|
Taip
|
6.
|
Naudojama valstybės ar tarnybos paslaptį sudaranti informacija:
|
-
|
6.1.
|
Įstaigos veikloje
|
-
|
6.2.
|
Viešuosiuose pirkimuose, organizuojant ir vykdant
|
|
7.
|
Anksčiau atlikus korupcijos rizikos analizę buvo nustatyta veiklos trūkumų:
|
|
7.1
|
Kitose įstaigos veiklos srityse
|
Ne
|
7.2
|
Viešuosiuose pirkimuose, organizuojant ir vykdant
|
Ne
|
Detalus vertinimas pateikiamas 1 priede (pridedama), kurio klausimynas parengtas vadovaujantis ir adaptuojant Valstybės ar savivaldybės įstaigų veiklos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, nustatymo rekomendacijose pateiktas klausimyną.
6. Tam, kad įvertinti koks realus korupcijos rizikos laipsnis, veiksniai (žr. 2 lentelė) vertinamoje įstaigos veiklos srityje, buvo išanalizuoti įstaigos teisės aktai:
6.1. Anykščių PSPC įstatai, patvirtinti Anykščių rajono savivaldybės mero 2023 m. spalio 20 d. potvarkiu Nr.1-MP-305 „Dėl Viešosios įstaigos Anykščių rajono savivaldybės pirminės sveikatos priežiūros centro įstatų patvirtinimo“, įregistruoti Juridinių asmenų registre 2023 m. gruodžio 28 d.;
6.2. Viešųjų pirkimų organizavimo ir vidaus kontrolės tvarkos aprašas, patvirtintas Anykščių PSPC direktoriaus 2022 m. gruodžio 20 d. įsakymu Nr. V-193 „Dėl viešųjų pirkimų organizavimo ir vidaus kontrolės tvarkos aprašo patvirtinimo“;
6.3. Viešųjų pirkimų organizavimo ir vidaus kontrolės tvarkos aprašas, patvirtintas Anykščių PSPC direktoriaus, 2023 m. birželio 1 d. įsakymu Nr. V-91 „Dėl viešųjų pirkimų organizavimo ir vidaus kontrolės tvarkos aprašo patvirtinimo“;
6.4. Nešališkumo deklaracijos ir konfidencialumo pasižadėjimai.
7. Padaryta korupcinio pobūdžio nusikalstama veika.
7.1. Per analizuojamąjį laikotarpį veikloje nebuvo užfiksuota nei korupcinio pobūdžio nusikalstamų veikų, nei kitokių korupcinio pobūdžio teisės aktų pažeidimų, už kuriuos numatyta administracinė, tarnybinė (drausminė) ar kitokia teisinė atsakomybė, atvejų.
2 lentelė. Anykščių PSPC viešųjų pirkimų vykdymo rizikos ir valdymas
Rizikos veiksniai
|
Rizikos priežasčių aprašymas
|
Kontrolės priemonių aprašymas
|
Viešųjų pirkimų vykdymo reglamentavimas neatitinka teisės aktų reikalavimų
|
Organizacijoje neteisingai reglamentuotas viešųjų pirkimų procesas
Nekonkrečiai apibrėžtos viešųjų pirkimų proceso dalyvių funkcijos ir atsakomybės
Viešųjų pirkimų proceso dalyviai nėra deklaravę savo privačių interesų ir pasirašę nešališkumo deklaracijų bei konfidencialumo pasižadėjimų
|
Skaitmenizuotas Tvarkos aprašo rengimo, tvirtinimo ir atitikties teisės aktams priežiūros procesas
Pasirašyta su tartis su išorės tiekėju dėl konsultacinių paslaugų teikimo
Sukurta dokumentų šablonų (projektų) bazė
|
Žema viešųjų pirkimų projekto dalyvių kompetencija
|
Daliai darbuotojų, kuriems priskirtos viešųjų pirkimų proceso dalyvių funkcijos, šios funkcijos nėra pagrindinės
Dėl teorinių ir praktinių žinių trūkumo, kompetencijos stokos viešųjų pirkimų srityje gali būti nesilaikoma teisės aktų, reglamentuojančių viešųjų pirkimų vykdymą
Rengiant pirkimo dokumentus trūksta specifinių žinių
|
Skaitmenizuotas viešųjų pirkimų procesas, mažinant darbuotojų darbo laiko sąnaudas ir atsisakant perteklinių procedūrų
Pasirašyta sutartis su išorės tiekėju dėl konsultacinių paslaugų tiekimo
Viešųjų pirkimų proceso dalyvių kompetencijų kėlimo mokymai
Sukurta dokumentų šablonų (projektų) bazė
|
Korupcijos rizika
|
Viešųjų pirkimų proceso dalyviai, piktnaudžiaudami savo turimais įgaliojimais arba padėtimi, gali siekti naudos sau arba kitam asmeniui
|
Skaitmenizuotas viešųjų pirkimų procesas
Sukurta vidaus kontrolės sistema (skaitmenizuota darbuotojų paskyrimo ir funkcijų priskyrimo procedūra, aiškus viešųjų pirkimų proceso dalyvių funkcijų reglamentavimas ir atskyrimas taikant „keturių akių“ kontrolės principą, skaitmenizuotas užduočių atlikti funkcijas priskyrimas, sukurtas užduočių įvykdymo ir priėmimo kontrolės procesas)
Skaitmenizuotas visų duomenų apie planuojamus ir atliktus pirkimus surinkimas, įdiegti duomenų analizės ir kontrolės sprendimai bei Savivaldybės CPO atsakingiems specialistams suteikta prieiga prie šios informacijos.
|
IŠVADA
8. Rizikos veiksnių, kurių pagrindu būtų galima manyti, kad viešųjų pirkimų organizavimo ir vykdymo srityje yra didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, nenustatyta.
_________________
1 priedas
KORUPCIJOS PASIREIŠKIMO TIKIMYBĖS NUSTATYMAS VŠĮ ANYKŠČIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS PIRMINĖS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS CENTRO
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ ORGANIZAVIMO IR VYKDYMO SRITYJE
KLAUSIMYNAS*
Eil. Nr.
|
Klausimai
|
Taip/Ne
|
Komentaras
|
-
|
Ar viešojo sektoriaus subjektas priėmė visus teisės aktus, reglamentuojančius viešojo sektoriaus subjekto veiklos sritį ir (ar) procedūrą, kuriuos turėjo priimti, įgyvendindamas aukštesnės galios teisės aktus.
|
Taip
|
|
-
|
Ar pakankamai reglamentuotas analizuojamos procedūros atlikimas, ar yra poreikis ją reglamentuoti detaliau, siekiant mažinti darbuotojų diskreciją, skirtingą taikymo praktiką.
|
|
Pakankamai reglamentuotas
|
-
|
Ar viešojo sektoriaus subjekto priimti vidaus teisės aktai, reglamentuojantys viešojo sektoriaus subjekto veiklos sritį ir (ar) procedūrą, dera su aukštesnės teisinės galios teisės aktais.
|
Taip
|
|
-
|
Ar viešojo sektoriaus subjekto priimti vidaus teisės aktai, reglamentuojantys viešojo sektoriaus subjekto veiklos sritį, nenustato perteklinių reikalavimų lyginant su aukštesnės galios teisės aktais, ar nėra plečiamai aiškinamos įstatymo nuostatos.
|
Taip
|
|
-
|
Ar viešojo sektoriaus subjekto įgaliojimai ar kompetencija detalizuoti viešojo sektoriaus subjekto priimtuose vidaus teisės aktuose. Ar įgaliojimų ir tarpusavio santykių (funkcijų) nustatymas (paskirstymas) viešojo sektoriaus subjekto vidaus teisės aktuose yra aiškus ir tinkamai suprantamas, ar laikomasi norminiuose teisės aktuose nustatytų reikalavimų, apribojimų funkcijoms ir (ar) kompetencijoms nustatyti ir paskirstyti, pavyzdžiui, sprendimų priėmimo ir kontrolės ar priežiūros veiksmų atskyrimo ir pan.
|
Taip
|
|
-
|
Ar viešojo sektoriaus subjekto tarnautojai ir (ar) darbuotojai laikosi reikalavimų ir (ar) apribojimų, susijusių su jų teisėmis, pareigomis ir atsakomybe analizuojamoje veiklos srityje. Ar viešojo sektoriaus subjekto tarnautojams ir (ar) pareigūnams nesuteikti per platūs įgaliojimai veikti savo nuožiūra.
|
|
Viešojo sektoriaus subjekto tarnautojai ir darbuotojai laikosi reikalavimų, apribojimų, susijusių su jų teisėmis, pareigomis ir atsakomybe, jiems nėra suteikta per platūs įgaliojimai veikti savo nuožiūra
|
-
|
Ar viešojo sektoriaus subjekto atliekamos procedūros pradedamos tik esant teisiniams pagrindams, nustatytiems norminiuose teisės aktuose.
|
Taip
|
|
-
|
Ar viešojo sektoriaus subjektui pradedant procedūrą tinkamai ir visapusiškai įvertinama viešojo sektoriaus subjekto teikiamos administracinės ar viešosios paslaugos gavėjo, jo pateiktų dokumentų atitiktis norminių teisės aktų reikalavimams. Ar toks vertinimas atliekamas laikantis teisės aktuose įtvirtintų kriterijų.
|
Taip
|
|
-
|
Ar viešojo sektoriaus subjektas, pradėdamas procedūrą, faktines aplinkybes, susijusias su administracinės ar viešosios paslaugos gavėjų statusu, jų pateiktų dokumentų apimtimi ir turiniu, vertina vienodai, nediskriminuoja ir (ar) neproteguoja kai kurių paslaugos gavėjų.
|
Taip
|
|
-
|
Ar sprendimai viešojo sektoriaus subjektui vykdant procedūras priimami laikantis norminiuose teisės aktuose įtvirtintų principų, kriterijų. Ar šie kriterijai yra taikomi objektyviai, nediskriminuojant atskirų viešosios ar administracinės paslaugos, kito veiksmo subjektų.
|
Taip
|
|
-
|
Ar viešojo sektoriaus subjekto priimami sprendimai (jų projektai) rengiami ir derinami laikantis norminiuose teisės aktuose ir įstaigos vidaus administravimo aktuose nustatytų terminų.
|
Taip
|
|
-
|
Ar viešojo sektoriaus subjekto priimami sprendimai (jų projektai) tinkamai įforminami ir dokumentuojami, ar atitinka jiems keliamus turinio ir formos reikalavimus, pavyzdžiui: ar yra nurodyti sprendimo priėmimo teisiniai pagrindai, ar sprendimai yra pagrįsti, tinkamai motyvuoti ir pan.
|
Taip
|
Yra nurodyti sprendimo priėmimo teisiniai pagrindai, sprendimai yra pagrįsti, tinkamai motyvuoti
|
-
|
Ar viešojo sektoriaus subjekto sprendimus (jų projektus) priima tinkamus įgaliojimus ir kompetenciją turintys viešojo sektoriaus subjekto darbuotojai.
|
Taip
|
|
-
|
Ar viešojo sektoriaus subjekto priimti sprendimai yra objektyvūs ir vienodi (esant tapačioms ar panašioms faktinėms aplinkybėms) visiems procedūros dalyviams.
|
Taip
|
|
-
|
Ar informacija apie viešojo sektoriaus subjekto priimtus sprendimus, kitus veiksmus yra viešai prieinama (skelbiama) (jei to reikalauja norminiai teisės aktai).
|
Taip
|
|
-
|
Ar tinkamai laikomasi norminių teisės aktų, viešojo sektoriaus subjekto priimtų sprendimų apskundimo tvarkos. Ar priimant skundą ir (ar) pakeičiant, panaikinant sprendimą nėra diskriminuojami ir (ar) proteguojami kai kurie procedūros dalyviai.
|
|
Yra tinkamai laikomasi norminių teisės aktų priimant skundą ir (ar) pakeičiant, panaikinant sprendimą nėra diskriminuojami ir (ar) proteguojami kai kurie procedūros dalyviai
|
-
|
Ar laikomasi norminių teisės aktų reikalavimų, susijusių su viešojo sektoriaus subjekto vykdomų procedūrų perkėlimu į elektroninę erdvę, vieno langelio principo laikymusi teikiant administracines ar viešąsias paslaugas, atliekant kitus veiksmus
|
Taip
|
|
-
|
Ar viešojo sektoriaus subjekte taikomos vidaus kontrolės ir korupcijos prevencijos priemonės. Jeigu taip, tai ar jos yra pakankamos, kad būtų galima efektyviai identifikuoti ir užkardyti veiklos neatitiktis.
|
Taip
|
|
-
|
Ar viešojo sektoriaus subjekto procedūrų vykdymo vidaus tvarkos aprašų laikymosi kontrolės sistema yra aiški, veiksminga ir efektyvi.
|
Taip
|
|
-
|
Ar laikomasi vidaus kontrolės metu pastebėtų trūkumų, netinkamai atliktų pareigų, nevykdomų funkcijų, nepasiektų veiklos rodiklių, kitų klaidų ištaisymo procedūros reikalavimų ir (ar) tvarkos, ar užtikrinamas sisteminis kontrolės priemonių taikymas ir pan.
|
Taip
|
|
__________________
* Klausimynas parengtas vadovaujantis Valstybės ar savivaldybės įstaigų veiklos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, nustatymo rekomendacijomis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus 2021 m. lapkričio 30 d. įsakymu Nr. 2-246.
Antikorupcijos komisijos pirmininkė
Gintarė Malakė